Vitarendezési eljárás

2016-tól az európai, így a magyar webshopoknak is törvényileg kötelező feltüntetni az EU új, online vitarendezési platformjára mutató elektronikus linket, valamint a platform e-mail címét.
Ha szolgáltatásra, termékre esetleg panasza lenne, akkor Ön az alábbi linkre kattintva a legegyszerűbb módját  választhatja a vita rendezésére.

Előnyei:

  • olcsó és gyors vitarendezési lehetőség van a webshop és az ügyfél közötti esetleges jogviták rendezésére;
  • erősíti a bizalmat az internetes kereskedelemmel szemben, hiszen plusz biztosítékot nyújt a leendő vásárlódnak;
  • legrosszabb esetben is elkerülheti a drága és bonyodalmas bírósági eljárásokat;
  • több országon átnyúló tevékenységnél is egységesen kezeli az esetleges panaszokat.

Hogyan működik az ODR Platform?

A webshopok elleni panaszokat kezelő European Online Dispute Resolution (ODR) Platform, amelyet az Európai Bizottság hozott létre, regisztrációt igényel a fogyasztó részéről, ha annak nem sikerült közvetlenül rendeznie a vitáját veled. A már magyarul is elérhető online bejelentő platform linkje:http://ec.europa.eu/consumers/odr/

A vásárló panaszát a platform továbbítja a websopnak, majd meg kell egyezni a vitarendezési fórumról, amely rendezni fogja a helyzetet köztetek. Ennek kiválasztásában a platform is segít, ezután pedig oda is megküldi a panaszt.

Ha 30 napon belül itt sem találtok megoldást, akkor ez a viszonylag egyszerűbb út ezzel véget is ér, és marad a rendes bírói eljárás.

http://ec.europa.eu/consumers/odr/

Mire szolgál ez a honlap?

Ezt az internetalapú platformot az EU azoknak a fogyasztóknak hozta létre, akik panasszal kívánnak élni az általuk online vásárolt termékekkel vagy szolgáltatásokkal kapcsolatban, és fel szeretnének kérni egy semleges harmadik felet (vitarendezési testületet) a panasz kezelésére. Ha a nemzeti jogszabályok lehetővé teszik, a kereskedők is nyújthatnak be panaszt a fogyasztókkal szemben a termékek vagy szolgáltatások online vásárlásával kapcsolatban.

Azok a vitarendezési testületek szerepelnek az online vitarendezési platform jegyzékében, amelyek megfelelnek bizonyos minőségi előírásoknak, és amelyeket a nemzeti hatóságok is elismernek. 
Az ezen a honlapon nyilvántartott vitarendezési testületek
Ez a honlap az EU 23 hivatalos nyelvén áll rendelkezésre. A webhely használatára vonatkozó részletes útmutatást itt találja.

Mit jelent az alternatív vitarendezés?

Ha Ön panaszt kíván tenni egy vásárolt termékkel vagy szolgáltatással kapcsolatban, nem kell feltétlenül bírósághoz fordulnia. Választhatja az alternatív vitarendezést. Alternatív vitarendezésnek tekinthető minden olyan eljárás, melynek révén a vitában álló felek peren kívül rendezhetik jogvitájukat. Ez azt jelenti, hogy Ön felkér egy semleges harmadik felet – hivatalosan bejegyzett vitarendezési testületet –, hogy közvetítsen Ön és az Ön által bepanaszolt kereskedő között. Különböző típusú vitarendezési testületek léteznek (közvetítők, választottbíróságok, ombudsmanok, békéltető testületek, fogyasztóvédelmi panaszbizottságok stb.), melyek egymástól eltérő módon járnak el: megoldást javasolhatnak panaszával kapcsolatban, előállhatnak mind Önre, mind a kereskedőre nézve kötelező megoldással, vagy egyszerűen csak egy asztalhoz ültetik a vitás feleket abból a célból, hogy kölcsönösen elfogadható megoldást találjanak. Az alternatív vitarendezési eljárások általában kevésbé hivatalosak, olcsóbbak és nem annyira időigényesek, mint a bírósági eljárások.

Mit jelent az online vitarendezés?

Ha Ön panaszt kíván tenni egy, az interneten vásárolt termékkel vagy szolgáltatással kapcsolatban, és nem akar feltétlenül bírósághoz fordulni, igénybe veheti az online vitarendezés eszközét.

Portálunkon Ön és a kereskedő, akivel szemben panasszal élt, közösen kiválaszthatják a panasz kezelésével megbízni kívánt vitarendezési testületet. Figyelem: az online vitarendezésre csak akkor van lehetőség, ha online vásárolt termékre vagy szolgáltatásra vonatkozóan kíván panaszt benyújtani. 

Hogyan működik?

Panasza olyan termékkel vagy szolgáltatással kapcsolatos, melyet online vásárolt? Ha igen, panaszát benyújthatja ezen a portálon. Önnek választania kell egy vitarendezési testületet a panasz kezelésére. A két félnek közös megegyezéssel kell kiválasztania a vitarendezési testületet. 

Mindegyik vitarendezési testületnek saját eljárási szabályai vannak. A vitarendezési eljárás általában egyszerűbb, gyorsabb és olcsóbb, mint bírósághoz fordulni. Vitarendezési testületek az EU-ban . 

Az eljárásnak 4 fő szakasza van , melyek mindegyik online végezhető: 
 

  1. Panasz benyújtása
  2. A vitarendezési testület kiválasztásaközös megegyezéssel
  3. Panaszkezelés a vitarendezési testület által
  4. Eredmény és a panasztételi eljárás lezárása


Az eljárás különböző szakaszai itt találhatók

Segítségre van szüksége?

Ha az eljárás bármely szakaszában segítségre van szüksége,

Adatvédelem

Ha panasszal kíván élni online vásárolt termékkel vagy szolgáltatással kapcsolatban, ezen a honlapon kezdeményezheti a panasz bíróságon kívüli rendezését. Ahhoz, hogy használni tudja ezt a portált, Önnek meg kell adnia néhány személyes adatot, például elérhetőségi adatait.

A lenti adatvédelmi nyilatkozatban tájékoztatjuk arról, miért és hogyan gyűjtjük, illetve dolgozzuk fel személyes adatait, valamint arról, hogyan élhet Ön az azokhoz fűződő jogaival.